Email marketing er en disciplin inden for digital markedsføring, som navnet antyder, er markedsføring via e-mail. De fleste kender det som nyhedsbreve. For rigtig mange marketingmedarbejdere er nyhedsbreve og e-mails til potentielle kunder en nem løsning til at kommunikere budskaber ud til målgruppen. For mange virksomheder er det en fast den af den digitale strategi, men det er de færreste der har et perfekt og velfungerende setup. Ofte glemmer man at følge op på værdien af ens sendte nyhedsbreve, og derfor ender mange virksomheder med at bruge tid og ressourcer på en marketingkanal som ikke genererer værdi. Det kan også være at man sender irrelevant content til målgruppen, og at man derfor ender med at genere kunderne frem for at hjælpe dem. Email marketing er en af de mest kraftfulde markedsføringskanaler, og med det rigtige setup og med relevant content kan det blive en kæmpe salgskanal og en stor del af forretningens digitale strategi.

Email marketing kan både fungere som salgskanal, kundepleje og til kundefastholdelse, hvis du kan levere relevant content til målgruppen.

Fordele ved e-mail marketing

Der er masser af fordele ved at benytte nyhedsbreve som del af forretningens digitale strategi. Denne kanal giver mulighed for at kommunikere direkte til din potentielle målgruppe. Det forstærker forholdet med eksisterende kunder og fastholder dem i købsprocessen. Ved at forstærke forholdet til kunden, er der større sandsynlighed for at kunden vælger at handle hos netop din virksomhed næste gang og det skaber en god loyalitet. Hvis ikke du allerede er i gang med e-mail marketing, så jeg vil anbefale at du kommer i gang med det samme.

Kom i gang med e-mail marketing

Det kan lyde rigtig nemt, og som en god idé at bruge nyhedsbreve som en fast del af strategien. For at have et velfungerende setup skal du have et indgående kendskab til dine kunder og deres behov. Sender du for mange, for få eller for irrelevante mail, så vil kunden hurtigt unsubscribe med det samme. Mange virksomheder kæmper for at få en bid af kagen, og der er rift om at sende nyhedsbreve til kunderne. Derfor er det vigtigt at pointere, at din indhold skal være relevant!

For mellem og store virksomheder kan mængden af tilmeldte mails blive rigtig stor. Det er meget sjældent at ens kunder er så ens og befinder sig samme sted i købsprocessen, at det giver mening at sende den samme mail til alle. Derfor kan langt de fleste virksomheder drage store fordele af at segmentere kunderne i segmenter og målrette relevant indhold til netop det segment. På den måde kan man sikre en bedste kvalitet og relevans i det indhold man skubber ud i målgruppens indbakker. Denne opdeling er en del af at få et velfungerende og godt setup, men det kræver også en del manuelt arbejde.

Automatiske mailflows

Det kan være rentabelt og effektiv at automatisere mailflows, så kunden modtager de relevante mail på baggrund af den indsamlede og segmenterede data. Sidder du i en større virksomhed er det stort set en umulig opgave at skrive manuelle nyhedsbreve til flere kundesegmenter. Derfor kan man med fordel bruge marketing automation, som f.eks. Hubspot, som er et marketing automation software, som gør det muligt at designe automatiske workflows, hvor systemet håndterer meget at arbejdet. Det frigiver tid til at skrive og udarbejde godt indhold og gode flows.